מאת: עומרי שפירא , צלם, בוגר בצלאל, שותף בגלריית "אינדי" לצילום – תל אביב התנועה השיתופית בעולם האמנות

כולנו מכירים את הנוסחה השינה של גלריה+אמן = מכירה+אחוזים. פרדיגמה זו, המורכבת ממספר משתנים ואינטרסים ומגלמת בתוכה את הקפיטליזם האמנותי, מכתיבה לאמן מראש את אשר ייצור ובסופו של דבר ימכור. נוסחה זו, ששנים היוותה הדרך היחידה שבא אמנים יכולים לעשות לביתם, החלה לאבד מקרנה בשנים האחרונות ומפנה את מקומה לטובת תופעת קבוצות היצירה והגלריות השיתופיות. בזמן שבאירופה ה-"סוציאליזם האמנותי" הזה רווח כבר לא מעט עשורים, לארצנו הקונספט עשה עליה לפני מספר שנים (ראוי לציין את קבוצת לימבוס והגלריה אותה הקימה). אמנים רבים, כאקט ראקציונרי למשוואה שצוינה לעיל, החלו לפרוש מגלריות ממוסדות בשביל חבירה לקבוצות יצירה וחללי הצגה משותפים. היתרונות ברורים: חבירה לקבוצה כזו היא מהלך אשר מאפשר לאנשים לא להיות בודדים בשיח האמנותי, נותן פתח לשיתופי פעולה ולמידה מאמנים נוספים שהם חברי הקבוצה והגלריה וכמובן עצמאות וחופש יצירה חפים משיקולים כלכלים. יתרון נוסף מגולם בעובדה שבמידה ואמן מוכר עבודה, הנתח שהוא מקבל מהמכירה הינו לעין שיעור גבוה יותר מאשר היה מקבל מגלריה מסחרית. התנועה השיתופית אינה מוגבלת לפורמט אומנות ספציפי

ואנו יכולים לראות קבוצות רבות העוסקות בתחומי האמנות השונים וממוקמות בכל חלקי הארץ, בין אם בירושלים (אגריפס 12), חיפה (האגף), בגליל (הגלריה בכברי – שיתופית ליהודים וערבים) וכמובן בתל אביב (אלפרד, חנינא, p8) ועוד. ב-2009 נפתחה ביהודה הלוי 57 גלריה שיתופית יחודית מסוגה בנוף המקומי, כזו המתמחה אך ורק בצילום. תחת השם די אנד איי (ע"ש מקימיה דניאלה הורבין ועדי ברנדה) הקימו קבוצה אקלקטית של צלמים מדורות שונים במטרה לייצר שיח עכשיווי סביב אמנות הצילום. שנה לאחר מכן נסגרה הגלריה ונפתחה מחדש תחת השם "אינדי" עם קבוצת אמנים מגובשת יותר, שקיימת מאז ופועלת בהצלחה רבה. אינדי, בנוסף להצגת חבריה, מארחת אמנים חיצוניים לקבוצה (בין אם לתערוכת בזק לסופ"ש או לתקופה של חודש), כאלו המחפשים מקום להציג עובדות שלאו דווקא היו מוצאות בית (או קיר) בגלריה מסחרית. מדובר בעבודות למגירה, יצירות אישיות, ומאפשרת שיתופי פעולה יצירתיים ומעניינים שלא היו יוצאים לפועל אלמלא הייתה הבמה הפתוחה הזו קיימת בשביל אמני הצילום בארץ. ב-2012 אנו עדים לתהליך הולך וגובר של זליגת אמנים מהסצנה המבוססת והשבעה לטובת זו המשותפת והצעירה. מדובר בתהליך גלובלי שהסצנה המקומית מיישרת קו עימו.

מתוך "שיודע/ת לשאול" – קבוצתית של חברי קבוצת "אינדי" מתוך "מראה שחורה" של צבי טולקובסקי. אמן אורח מתוך "על פניו" של מיכה בר-עם. אמן אורח מתוך "השיטה פרחה" של עמרי שפירא. חבר קבוצת "אינדי"