רק לפני כמה שנים בודדות, המושג פופ אפ היה יכול להצטייר כאימה אמיתית לכל מי שמתעסק בעיצוב, אבל היום הפך עיצוב הפופ אפ כל כך אופנתי ורלוונטי שגם גדולי האדריכלים והמעצבים מתכננים לפחות פרויקט אחד שניתן להגדירו כעיצוב פופ אפ. תשאלו אפילו את האדריכלית הבריטית המצליחה בעולם, זאהה חדיד. 

עיצוב הפופ אפ שואב את שמו מספרי הילדים שנפתחים לכדי צורות תלת מימדיות, ומתקפלים בצורה מושלמתברגע שהופכים דף.הפופ אפ הוא תכנון מדוקדק של פרויקט, אשר קם לתקופת זמן מוגבלת וידועה מראש ומתקפל בצורה מהירה, כאילו ולא היה.

רק לדוגמא, חנויות של מותגים בינלאומיים הנפתחים בתוך מפעלים ישנים, מוזיאונים מפורסמים שפותחים אגפיםבאמצע הרחוב למספר ימים או תיאטרון שמוקם באמצע היער למשך חודש וחצי.

תיאטורן הפופ אפ של קולקטיב "אסמבל" באנגליה

גם Dezeen, אתר העיצוב הנחשב, דואג להיות מעודכן ולפתוח כל חודש חנות פופ אפ בעיר אחרת באירופה, ולמכור את מיטב העיצובים של מיטב המעצבים.

מאת: רענן שטרן
חנות וריהוט פופ אפ בעיצובו של קריסטיאן אסוס

אז למה זה קורה דווקא עכשיו? ובכל העולם? נראה שאחת הסיבות היא הכלכלה המדשדשת שמשפיעה על עולם העיצוב. פחות כסף מוביל לפחות פרויקטים, או לפחות לפרויקטים בקנה מידה קטן יותר. הפופ אפ נותן מענה עכשווי, מהיר וזול יותר, וגם מסכן את המשקיע פחות בהיותו זמני וזול יותר.

בנוסף, יש משהו במהירות ובעיצוב הקליל שמתאים לאוירת החיים המערביים. לרגע נראה כמו אפליקציה בתלת מימד שעוד רגע תעלם מהמסך.

מספרת הפופ אפ של זאהה חדיד

אסור לטעות, דווקא בגלל הפשטות והצורך בהקמה ופירוק מהירים של פרויקטי פופ אפ, התכנון והעיצוב לעיתים מסובכים מאוד ודורשים חשיבה והבנה חומרית ברמות הגבוהות ביותר.

מאת: רענן שטרן