דלג אל התוכן
מאת: אלון ג'משידה, ראש המחלקה לעיצוב גרפי אינטראקטיבי בסטודיו 6B במפגשים שלי עם מעצבים גרפיים מתחילים, ובמיוחד עם אלו המנוסים והבאים מעולם הפרינט, עולה לא פעם הנושא שעיצוב UI הוא חד גוני, מלחיץ, פחות "יפה" ופרקטי מדי. כל המילים האלו מתארות בעצם את נושא עיצוב ממשקי המשתמש (UI) מנקודת מבט של מעצבים שלמדו שמטרת העיצוב היא למשוך את העין, להעביר מסרים שיווקיים ולהוות פלטפורמה לזהות המיתוגית של המוצר. אז זהו שלא בדיוק – רוב המעצבים הגרפיים לא מתייחסים לנושא הכי חשוב בעיצוב ממשק משתמש והוא:  ה מ ש ת מ ש עיקרון 1 – דע מיהו המשתמש מיהו המשתמש של היום? ככל הנראה אדם חסר סבלנות שרוצה את הכל כאן ועכשיו. בכל שבוע יש טרנד חדש, רשתות חברתיות חדשות, אתרים, אפליקציות ויישומים, שדרוגי מערכות ועוד ועוד שהופכים את ההסתגלות לדברים חדשים ואת חוסר ההעמקה למאפיין הבולט של תקופתנו. מה מעניין את המשתמש שלנו? (אתכם ואותי) דווקא בעידן מורכב שכזה, הפשטות הופכת את החיים לקלים יותר חשוב מאד עוד במהלך המחקרי להבין מה מעניין את המשתמש שלנו, מה יגרום לו לעזוב את האפליקציה או האתר, או לחילופין להישאר ואפילו להמליץ לחברים – הכוונה היא לתת לו את השירות שמתאים לו בלי לשפוט אותו האם הבחירות שלו היו מתאימות לי.
 

אפליקציית מזג אוויר, עיצוב: שרון ניסן

 
עיקרון 2 – לא לפחד כלל מעצבים גרפיים היום הם אנשים שרחוקים מטכנופוביה. רובם שולטים לפחות ב-3 תוכנות והמחשב האישי הוא גם אחד החברים הטובים שלהם אם לא הטוב ביותר, ובכל זאת, כשמעצבים מנוסים ניגשים לעצב באנר או דף נחיתה הם נתקלים בסוג של שיתוק. אולי זה גודל המסך הקטן או חרדת ביצוע – אבל העיקרון זהה. גיליתי להפתעתי שאם מסבירים למעצבים שדף נחיתה זה בעצם כמו פלאייר אבל על מסך, או שבאנר הוא כמו שלט חוצות – אבל על מסך, משהו פתאום מתחיל להירגע. כמובן שלכל מדיה יש את הדברים שייחודיים רק לה אבל חשוב לדעת כי המרחב הווירטואלי  מקיים יחסים עם המרחב הפיזי ובסופו של דבר המטרות הן זהות בשני המרחבים.
 

אפליקציית מזג אוויר, עיצוב: שרון ניסן

 
עיקרון 3 – לוותר על האגו רוב המעצבים הגרפיים עובדים סולו – הם מחליטים, הם מבצעים והם גם מסבירים למה נעשו הדברים כמו שנעשו, לא פלא שמעצב רואה בעצמו מוביל דעה ובעל מסר מחנך. בעיצוב אינטראקטיבי – המעצב עובד בצוות ומשקלו הסגולי הוא רבע או שליש ממה שהוא רגיל, דעתו נחשבת אך במקרים רבים אנו רואים שההחלטות העיצוביות נקבעות לא רק לפי פרמטרים עיצוביים אלא גם תכנותיים ושיווקיים. מעצב יכול לומר "לדעתי סקיצה א' מוצלחת יותר מסקיצה ב'" אבל מה שיקבע בסופו של דבר הוא מה שהמשתמשים יבחרו ובעידן הדיגיטלי הפידבק הזה מיידי עד כדי כאב.

אפליקציות להשגת כרטיסים להופעות. ימין – עיצוב: בועז חפצדי. שמאל – עיצוב: אוראל סבג

 
עיקרון 4 – פונקציונליות חישבו על עצמכם כמשתמשים – כמה סבלנות תהייה לכם אם אתר מסוים או אפליקציה, לא מספיק ברורה. איפה נעלם לי המייל, איך עוברים לשלב התשלום, למה אני לא יכול לחזור אחורה ועוד דברים דומים, מאפיינים את כל המשתמשים – נשמע מוכר נכון?! שימו את עצמכם בנעליהם. סטיב ג'ובס המנוח אמר שעיצוב זה לא רק איך זה נראה אלא גם איך זה עובד. ובתרגום חופשי עיצוב זה קודם תכנון ורק אחר כך סגנון – זאת לא בושה לעצב טופס הרשמה בצורה עניינית ופשוטה שנראית כמו טופס, הנוכחות של המעצב לא צריכה לצוץ מכל פינה ודווקא האיפוק המעשי הוא זה שמוביל לתוצאות טובות.  בעיצוב למסך חשוב יותר איך זה מתפקד ולא רק איך זה נראה – נכון זה שייך יותר למאפיינים – אבל נחשו מיהם המאפיינים בחברת WIX? נכון, מעצבי UI מאד מנוסים. עיקרון 5 – מחקר וניתוח הדרך הטובה ביותר ללמוד היא להעתיק– אין הכוונה לגנוב רעיונות ועיצובים אלא ללמוד דרך התבוננות, מה הופך את המוצלחות למוצלחות ואת הגרועות לגרועות – מחקר טוב ויזואלי צריך לפרק את המרכיבים בעיצוב, להבין מדוע הם מסודרים כפי שהם מסודרים ואיך אנחנו היינו יכולים לעשות אותם טוב יותר. עיקרון 6 – תשאלו את אפל 20% מהאפליקציות שנפסלות בחברת אפל, נפסלות בגלל טעויות של ממשק משתמש. באתר אפל ישנם כללים ברורים של עשה ואל תעשה וכדאי לעבור עליהם בתחילת העבודה כדי להימנע ממצב לא נעים וחסר מקצועיות, אינפורמציה על עימוד, מחוות משתמש, גודל מינימלי בכפתורים וכו'. נכון שאפל יותר קפדנית מאנדרואיד, אבל אם עברתם אותם אז זה יעבוד גם בשאר המערכות. רוצים לדעת עוד על לימודי עיצוב UI? לחצו כאן
רוצים לשמוע עוד?
מלאו פרטים ונחזור בהקדם
אישור קבל מידע פרסומי