ג'יאקומו באלה (1871-1958) האיטלקי היה אחד מאמני הפוטוריזם החשובים ביותר. בציוריו הצליח בצורה פנטסטית לייצר קומפוזיציות מופשטות של תנועה ומכניקה. אחד מציוריו המפורסמים דווקא אינו מופשט כלל, ובו כלבלב מכשכש ונע במהירות תחת שמלתה של גברת, כנראה בעלת הכלב. הקידוש של התנועה והטכנולוגיה המתקדמת של תחילת המאה ה-20 הלהיבה והייתה כסם לבאלה וחבריו לזרם הפוטוריסטי. הם יצרו בתחומים שונים: פלסטיים, טקסטואליים ורעיוניים. העבודות מלהיבות ומלאות אנרגיה. אחת העבודות שמוצבות כיום בגלריית הירשהורן בוושינגטון היא סדרת הפרחים שיצר – “הפרחים הפוטוריסטים".

סדרה קסומה של ספק עיצוב תעשייתי – ספק אמנות, אשר מורכבת מפרחים עשויים עץ במגוון צבעים וצורות, לרגע נראים כאילו הוצאו מתחתית האוקיינוס והוקפאו תוך כדי תנועה. הסוד הגדול מעט מאכזב. באלה לא יצר את סדרת הפסלים, אלא הספיק רק לייצר תרשימים ורישומים של סדרת צמחים ופרחים. בשנות ה-60 גלריית הירשהורן קנתה את הסדרה מהגלריה האיטלקית דה אובליסקו, 10 שנים לאחר מות האמן. בשאלה הנצחית מתי אובייקט הופך מאמנות לעיצוב, הרי שחלק מהתשובה נעוצה בתכנון וביצוע. מכאן, שאם סדרת פרחים אלה עוצבו על ידי האמן אך אינם פרי עבודתו הלכה למעשה, הריי שבנוסף לכישוריו המאלפים כאמן, היה באלה גם מעצב מחונן.

מאת: רענן שטרן